Ter Lering ende Vermaak - nummer 5



Leiden met compassie: vijf tips


Haal het beste in anderen naar boven door u in hen te verplaatsen


19 januari 2010 - Mensen erkennen voor wie en wat ze zijn – inclusief hun sterke kanten en tekortkomingen - vereist inzet. Dat stelt Susan Cramm op Business Week. Iedereen stopt mensen bewust of onbewust in hokjes. Dat maakt het leven makkelijker. Maar het is ook gevaarlijk. Het werkt namelijk beperkend: u ziet niet langer de mogelijkheden die iemand heeft die buiten dat hokje vallen en wat er achter bepaald gedrag zit.


Voor een leider is het zeker de moeite waard verder te kijken dan hokjes, zowel persoonlijk als professioneel. Als u dan toch uw prioriteiten voor het nieuwe jaar op een rijtje zet, kijk dan ook eens wat u kunt verbeteren aan uw werkrelaties. Hoe haalt u het beste in anderen naar boven? Vijf tips.


1. Ga uit van het beste in anderen

Iedereen komt naar zijn of haar werk om daar zo goed mogelijk te presteren. Maar behalve werknemer en collega is iedereen zoon, dochter, zus, broer, moeder of vader. Mensen betalen belasting, zijn jeugdvoetbaltrainer, doen boodschappen voor hun zieke buurvrouw. Als iemand rechtsaf wilt als u wilt dat ze linksaf gaan, is dat niet omdat hij/zij ‘het grote geheel’ niet ziet, ‘ongemotiveerd’ is of ‘geen hart voor de zaak’ heeft, maar veel waarschijnlijker omdat die persoon andere prioriteiten en ervaringen heeft dan u.


2. Weet waar mensen warm voor lopen

Uw drijfveren zijn niet die van een ander. Als u een goede werkrelatie op wilt bouwen, moet u zich verdiepen in de achtergrond, dromen, verwachtingen en blokkades van uw collega’s en medewerkers.


3. Kom tegemoet aan andermans behoeften

U moet anderen helpen voor u ooit kunt verwachten dat ze u willen helpen. Doe eens iets extra’s. Geef een compliment, bied uw hulp aan, deel uw inzichten en stel mensen voor aan andere mensen. Laat zien dat u de  behoeften van uw medewerkers meeneemt in uw zakelijke beslissingen en plannen.


4. Neem uw verantwoordelijkheid

Doet er zich een probleem voor, kijk dan in de spiegel en niet naar buiten. Vraag vaak en vroegtijdig om feedback. Hoe eerder u in kunt springen op nieuwe ontwikkelingen, hoe beter u voorkomt dat u op een gegeven moment publiekelijk door het stof moet.


5. Ga uit van de beste bedoelingen

Beschrijf het gedrag en motieven van anderen op een zo positief mogelijke manier. Zeg bijvoorbeeld niet: ‘die it’ers negeren onze behoeftes’, maar ‘de it’ers hebben het zeker druk, dus laten we een handje helpen’. Met klagen over anderen schiet u niets op. Met een positieve benadering wel. Een negatieve instelling werkt beperkend, een positieve kijk biedt kansen.