Ter Lering ende Vermaak - nummer 14



In deze Ter Lering ende Vermaak heb ik de volgende drie artikelen gekozen: Acht eigenschappen van effectieve (Google)managers’; ‘Zes stijlvolle tips voor een overtuigende presentatie’; ‘Ook zelfsturende teams hebben hiërarchie nodig’. Ik ben aangenaam verrast door het artikel over Google. De HRM-afdeling heeft een eerste stap gezet om te omschrijven wat zij van managers verwacht en dat moedig ik aan.


We verwachten nogal wat van managers. Ze moeten kunnen besturen, coachen, ondernemen, teams bouwen, HR-beleid uitvoeren, jaarplannen vertalen, visie neerzetten, projecten besturen, presenteren, transparant rapporteren, financiën op orde hebben, politiek bedrijven, veranderingen doorvoeren, communiceren etc. etc. Met andere woorden: het moet een schaap met zeven poten zijn (nee, niet zes, maar zeven!). Naar mijn mening is management echt een vak: een prachtig, veelzijdig en veeleisend vak.


Ik kom in mijn werk mensen tegen die met volle inzet hun afdeling of team managen, maar ze beheersen niet alle aspecten van het managementvak. Deze mensen managen enkel die facetten die ze goed kennen en zijn daarbinnen ook succesvol. Door de veelzijdigheid van het vakgebied en het niet helder hebben van verwachtingen, raken ze verloren in de waan van de dag. De organisatie verwacht eenvoudig weg meer en het lijkt alsof de manager elke dag met nieuwe verwachtingen wordt geconfronteerd. Managers weten niet goed wat medewerkers en het hoger management allemaal van hun verwacht, omdat dit niet helder is gecommuniceerd. Het is wel belangrijk om te weten, al is het maar om te kunnen werken aan die facetten waar de manager minder bekend mee is.


Google heeft nu een eerste stap gezet om de eigenschappen van het management te omschrijven. Het zegt natuurlijk niet of ze hier echt actief mee bezig zijn, maar het is goed dat een groot bedrijf hier zo helder in is.


Bij deze: Ter Lering ende Vermaak!


Groeten, Rachel



Acht eigenschappen van effectieve (Google)managers

Wat bij Google werkt, werkt overal


7 april 2011 - De Human Resourcesafdeling van Google heeft aan de hand van interne data-analyse een manifest opgesteld waarin de 'Acht eigenschappen van uiterst effectieve Googlemanagers' worden samengevat. Door zich aan dit manifest te houden zouden ondermaatse managers bij de zoekmachinegigant een aanvaardbaar niveau hebben bereikt.


Express.be zette die acht 'regels' plus drie valkuilen op een rij.


1. Wees een goede coach

  1. Geef specifieke, constructieve feedback en houd rekening met een evenwicht tussen positieve en negatieve opmerkingen.

  2. Organiseer regelmatige één-op-éénsessies en reik oplossingen aan op maat van de werknemer.


2. Geef uw team eigen verantwoordelijkheden en doe niet aan micro-management

  1. Zoek een evenwicht tussen mensen advies geven en ze de zaken zelf laten oplossen.

  2. Geef je mensen opdrachten waarbij hun aanpassingsvermogen op de proef wordt gesteld.


3. Toon interesse in het succes en het welzijn van uw medewerkers

  1. Leer uw werknemers kennen, ook buiten de werkomgeving.

  2. Wees gastvrij voor nieuwe mensen en laat hun inwerkperiode soepel verlopen.


4. Wees productief en resultaatgeöriënteerd

  1. Focus op wat u wilt bereiken met uw team en help uw medewerkers deze doelstellingen te realiseren.

  2. Help het team bij het stellen van prioriteiten en neem beslissingen die obstakels wegnemen.


5. Wees een goede communicator en luister naar uw team

  1. Communicatie is tweerichtingsverkeer: luisteren en delen.

  2. Organiseer meetings waarbij iedereen aanwezig is en wees specifiek over de door het team te behalen doelstellingen.

  3. Moedig een open dialoog aan en luister naar de vragen en zorgen van uw mensen.


6. Help uw medewerkers bij het uitstippelen van hun carrière


7. Zorg voor een heldere visie en strategie voor uw team

  1. Zelfs in tijden van grote onrust, houd u uw team gefocust op de doelstellingen en de strategie.

  2. Laat uw team participeren in het ontwikkelen en evalueren van de visie, doelstellingen en de strategie.


8. Beschik over genoeg technische kennis om het team raad te geven

  1. Rol uw mouwen op, daar waar nodig, en werk zij aan zij met uw mensen wanneer de omstandigheden dat vereisen.

  2. Begrijp de specifieke uitdagingen die op de werkvloer leven.


Valkuilen

Google vermeldt ook de drie meest voorkomende valkuilen waarin zelfs de meest effectieve manager wel eens trapt:


1. Problemen met de overstap van werknemer naar manager

  1. Mensen die geweldig presteren, worden vaak tot manager gepromoot zonder dat ze over het nodige talent beschikken om een groep te leiden.

  2. Mensen die van buiten het bedrijf komen hebben vaak geen benul van de specifieke situatie binnen een bedrijf.


2. Gebrek aan eenduidigheid bij het managen en bij het uitstippelen van carrièrepaden

  1. Legt medewerkers niet duidelijk uit wat het bedrijf verwacht.

  2. Coacht medewerkers niet in hun ontwikkeling en test hun aanpassingsvermogen onvoldoende

  3. Niet proactief: wacht tot de medewerker naar hem toe komt.


3. Besteedt te weinig tijd aan managen en communiceren


Bron: Express.be



Zes stijlvolle tips voor een overtuigende presentatie


Geeft u binnenkort een presentatie aan collega’s, het management of uw klanten? Niet alleen de inhoud van uw verhaal is belangrijk. Ook uw uiterlijke presentatie speelt een belangrijke rol in hoe uw boodschap overkomt. Lees hier verder over de do’s en dont’s in het kleden voor een presentatie.


Bij het kijken en luisteren  naar een presentatie kijken we allemaal bewust of onbewust naar de uiterlijke presentatie van de spreker. Wanneer de kleding van de spreker onverzorgd is, of juist bijvoorbeeld zeer opvallend, leidt dit af van het verhaal, dat de spreker over wilt brengen.


Pas stijl aan op doelgroep

Wanneer u een presentatie moet geven, kijkt u dan eerst welke kledingstijl u verwacht in uw publiek. Kleedt u zo mogelijk net een stapje netter, maar zorg ervoor dat u niet overdressed bent. Laatst sprak ik iemand die presentaties gaf aan vrijwilligers in de zorg. Zij gingen informeel gekleed.  Deze persoon gaf aan dat hij presenteerde in een nette spijkerbroek met jasje, maar niet in een pak. Daarmee zou hij teveel afstand creëren.


Jasje dicht

Als u in een pak presenteert zorg er dan voor dat u uw jasje dichtknoopt. Dit staat netter en verzorgder.


Laddervrij

De dames die een zakelijke presentatie houden, raad ik aan om op te passen met opvallende oorbellen en kettingen. Vooral in de spotlights op een podium zorgt dit voor te veel afleiding. Houdt uw makeup rustig en zorg voor een goede poeder/foundation zodat uw huid niet te veel gaat glimmen.  Check uw panty's van tevoren  nog even op ladders, en neem een reserve mee in uw tas.


Kleur

Kleur en dessins spelen ook een belangrijke rol in hoe u overkomt. Geeft u een presentatie waarbij u als persoon centraal staat, dan mag u best een opvallende kleur overhemd, blouse of das dragen. Rood staat bijvoorbeeld voor krachtig. Vindt u uw verhaal belangrijk om over te brengen, dan adviseer ik u om voor meer neutrale kleuren te kiezen, zoals donkerblauw en antraciet.

Neem dus in uw voorbereiding op uw presentatie ook uw uiterlijke presentatie mee. Dit zal bijdragen aan een succesvolle presentatie.


   

Ook zelfsturende teams hebben hiërarchie nodig

Leiderschap is en blijft nodig om de strategie richting te geven


14 maart 2011 - Het meest voorkomende misverstand over zelfsturende teams is dat ze geen leiderschap of hiërarchie nodig hebben. Pierre van Aroelsvoort, adviseur bij kennisgroep T-Groep te Vlijmen, verklaart dat zelfsturing een relatief begrip is. Hiërarchie blijft nodig om de strategie te verbinden met de operatie. Daarnaast is leiderschap nodig om kaders vast te stellen en te bewaken en om medewerkers te inspireren en corrigeren.


Wel moeten zelfsturende teams voldoende ruimte krijgen om hun werk uit te voren zonder telkens een beroep te hoeven doen op hun leiding. Pas dan kunnen de medewerkers in het team hun vakmanschap, creativiteit en probleemoplossend vermogen optimaal benutten. Een ander misverstand over zelfsturende teams is dat de groepsverantwoordelijkheid ten koste gaat van de individuele verantwoordelijkheid.


De leden van het team moeten inzien dat samenwerking en bundeling van de verschillende talenten noodzakelijk is om het doel te bereiken. In een voetbalteam heeft elke speler en linie ook zijn unieke taken. Aan de andere kant moet de kracht van zelfsturende teams niet worden overschat. Ze zijn geen wondermiddel tegen organisatieproblemen.


Bron(nen):

Gids voor Personeelsmanagement (maart 2011)